Ještě před pár lety jsme si pod pojmem „virtuální realita“ představovali sci-fi filmy. Dnes jsou technologie AR (rozšířená realita) a VR (virtuální realita) součástí vzdělávání, medicíny, průmyslu, zábavy i obchodu. Vstupujeme do nové éry, kde digitální obsah splývá s realitou, a to nejen na obrazovce, ale přímo před našima očima.
1. Co je AR a co je VR?
- VR (Virtual Reality): Plně simulované 3D prostředí, ve kterém se uživatel pohybuje pomocí headsetu (např. Meta Quest, HTC Vive). Využívá se pro hry, školení, simulace i terapii.
- AR (Augmented Reality): Digitální objekty jsou promítány do reálného světa (např. přes telefon, brýle – jako HoloLens nebo Magic Leap). Např. Pokémon GO, interaktivní návody nebo virtuální nábytek v reálném pokoji.
2. Kde se AR/VR využívá?
a) Zábava a hry
- VR hry a virtuální světy (Beat Saber, VRChat)
- AR mobilní hry (Pokémon GO, Ingress)
- Virtuální koncerty a zážitky ve 360°
b) Vzdělávání a školení
- Simulace prostředí (lékařské operace, krizové situace)
- Výuka anatomie nebo historie pomocí 3D modelů
- Trénink v průmyslu a logistice
c) Zdravotnictví
- Rehabilitace pomocí VR cvičení
- Léčba fobií a PTSD pomocí řízené expozice
- Vzdálené konzultace s AR podporou
d) Průmysl a design
- Vizualizace prototypů v reálném prostoru
- AR návody pro montáže a opravy
- Vzdálená spolupráce s virtuálními modely
e) Obchod a marketing
- „Vyzkoušení“ produktů doma (např. nábytek, brýle, make-up)
- Virtuální prohlídky obchodů nebo nemovitostí
- Interaktivní reklama
3. Jak fungují?
- Headsety a brýle: sledují pohyb hlavy, očí a rukou (např. Meta Quest 3, HoloLens 2)
- Senzory a kamery: pro sledování prostředí a uživatele
- Aplikace a platformy: propojují hardware s obsahem (např. Unity, Unreal Engine)
4. Výhody AR/VR technologií
- Pohlcení a interaktivita: uživatel je „uvnitř“ děje
- Lepší zapamatování a učení díky 3D zážitku
- Možnost trénovat bez rizika
- Efektivní spolupráce na dálku
- Zábava, která spojuje pohyb a technologii
5. Výzvy a omezení
- Cena zařízení a vývoj obsahu
- Nutnost silného hardwaru
- Zdravotní rizika (únava očí, nevolnost u VR)
- Etické otázky (závislost, ztráta kontaktu s realitou)
- Soukromí – sledování pohybu a prostoru
6. Budoucnost AR a VR
- Metaverse: trvalé virtuální prostory pro práci, socializaci i obchod
- Lehčí a dostupnější zařízení (např. chytré brýle místo velkých headsetů)
- Propojení s AI – generování interaktivního obsahu v reálném čase
- Rozšířená realita v běžném životě – navigace, informace, překlady
Závěr
Rozšířená a virtuální realita nejsou jen technické hračky. Jsou to nástroje, které mění způsob, jakým se učíme, bavíme, pracujeme a komunikujeme. Ať už se jedná o chirurgický zákrok ve VR nebo zkoušku bot přes AR aplikaci, digitální vrstvy se stávají přirozenou součástí naší reality.
Dříve bylo nutné ukládat data na pevný disk nebo lokální server. Dnes stačí připojení k internetu a přístup k tzv. cloudu – vzdálené infrastruktuře, která poskytuje úložiště, výpočetní výkon i software. Cloud computing změnil způsob, jak firmy i běžní uživatelé pracují, uchovávají soubory a vyvíjejí aplikace.